I. Program adaptacyjny
Adaptacja dzieci rozpoczynających uczęszczanie do żłobka przebiega wg autorskiego programu adaptacyjnego.
II. Zajęcia programowe
Na potrzeby
Żłobka opracowany został autorski program edukacyjny.
Wykorzystano
w nim wybrane elementy programów:
- „Zabawy fundaMentalne"
C. Rose, G. Dryden;
- „Z radością w świat” J.
Pytlarczyk;
- „Razem z dzieckiem" A. Bojakowskiej, A.
Fiedorowicz, E. Kozłowskiej, M.Krawcewicz.
Program ten zawiera zakres treści edukacyjnych, których realizacja pozwala na wszechstronny rozwój małego dziecka i przygotowanie go do edukacji przedszkolnej.
Założeniem programu jest optymalny rozwój
procesów poznawczych dziecka we wszystkich sferach jego aktywności,
rozpoznawanie i wzmacnianie szczególnych uzdolnień dziecka, a także
niwelowanie ewentualnych deficytów rozwojowych.
Maluszki w
sposób zindywidualizowany, dostosowany do wieku i swoich możliwości
poznają otaczający świat. Treści programowe odnoszą się do
najbliższego otoczenia dziecka, rodziny, obserwacji zjawisk
zachodzących w przyrodzie, nabywania samodzielności, treningu
czystości oraz umiejętności samoobsługi.
Program
edukacyjny realizowany jest w wielu obszarach aktywności dziecka i
obejmuje:
1/ kształtowanie umiejętności społecznych
- nauka przestrzegania reguł obowiązujących w grupie, zgodnego porozumiewania się i współdziałania z dorosłymi i dziećmi, przewidywania skutków swoich zachowań wobec innych osób
2/ zajęcia poznawcze
- wprowadzanie
nowych pojęć, obserwacja zjawisk, poznawanie związków
przyczynowo-skutkowych, wspomaganie rozwoju mowy, nauka prostych
wierszy, czytanie bajek
3/ zajęcia plastyczne
- malowanie,
rysowanie, lepienie, ugniatanie, wydzieranie, naklejanie z
wykorzystaniem dłoni, stóp, wielu narzędzi i materiałów
4/ zajęcia konstrukcyjne
-
poznawanie różnych materiałów, struktur, faktur, tworzenie z nich
kompozycji płaskich i przestrzennych
5/ zajęcia umuzykalniające
-
słuchanie różnych gatunków muzyki, nauka piosenek, wykonywanie
prostych tematów rytmicznych, rozpoznawanie dźwięków z otoczenia
6/ zajęcia rytmiczno-ruchowe
-
rozwijanie aktywności ruchowej przy muzyce, granie na prostych
instrumentach perkusyjnych, zabawy rytmiczne, uwrażliwianie słuchu,
rozwijanie sprawności fizycznej, orientacja w schemacie własnego
ciała
7/ gimnastyka buzi i języka
-
ćwiczenia logopedyczne różnicujące fazę wdechu i wydechu,
usprawniające aparat mowy, korygujące artykulację wypowiadanych
głosek i słów
Program realizujemy w blokach
tematycznych ujętych w miesięcznych planach pracy, z którymi na
bieżąco zapoznani są rodzice.
Zajęcia programowe prowadzi
kadra Żłobka.
III. Zajęcia dodatkowe
1/
zabawy z językiem angielskim realizowane przez Szkołę językową
"Sukces"
Program języka angielskiego w Żłobku bazuje na
wykorzystaniu śpiewu, tańca oraz elementów rytmicznych. Celem
zajęć w grupie maluchów jest osłuchanie się z językiem
angielskim, poznanie jego melodii. Dzieci wykształcają poczucie
rytmu oraz słuch muzyczny, co w przyszłości znacznie ułatwi naukę
języka.
Celem zajęć w grupie starszaków jest oprócz
osłuchania z językiem, nauka prostych słów, zwrotów, rymowanek i
piosenek w języku angielskim.
Zajęcia prowadzone są raz w
tygodniu, a wprowadzony materiał utrwalany jest codziennie.
2/
rytmika
3/ koncerty Pro Sinfoniki
”Pana Świerszcza podróże małe i duże”
jest ofertą muzyków Filharmonii Poznańskiej skierowaną do
najmłodszych słuchaczy. To pomysł na umożliwienie dzieciom
żywego, bezpośredniego kontaktu z muzyką poważną. Artyści grają
na instrumentach i opowiadają maluchom o muzyce.
Koncerty
prowadzone są przez muzyków, którzy łatwo nawiązują kontakt z
dziećmi, potrafią ciekawie i z humorem opowiadać o instrumentach,
wprowadzając najmłodszych słuchaczy w zaczarowany świat
muzyki.
4/ występy teatrzyków dziecięcych
Występy profesjonalnych grup aktorów prezentujących repertuar teatralny dla najmłodszej publiczności.
IV. Współpraca z logopedą
1/ profilaktyka logopedyczna
2/ diagnoza logopedyczna
3/ terapia logopedyczna